Corona

INFORMATION FRÅN GKF den 12 november 2020.

Gotlands Körförbunds styrelse har idag haft styrelsemöte och diskuterat vidare om hur vi kan hjälpa körer och körledare. Vi är i en tid när allt ändras snabbt och därför måste var och en ta ansvar och ha koll på de senaste restriktionerna från Regeringen, FHM och Region Gotland.

Idag har Gotland fått nya skärpta regler som du kan hitta här https://gotland.se/108732

Att sjunga i och leda kör har fungerat ungefär på samma sätt i flera hundra år. Men nu måste vi hitta nya sätt för att kunna fortsätta sjunga tillsammans för att hindra smittspridning. Det gäller både barn och vuxenkörer. Vi ska hjälpa till att skydda körmedlemmar och körledare. I vuxenkörer har dock varje körmedlem ett eget ansvar och kan ta gemensamma beslut. Men barnverksamheter skall fortsätta i möjligaste mån, vilket ställer stora krav på ledare och föräldrar.

Några tips som hur man i dessa tider ändå kan fortsätta sjunga tillsammans (tills nya restriktioner kommer) är:

• Sjung utomhus med avstånd
  • Sjung i liten grupp som träffas i andra sammanhang (tex familj, skolklass)
  • Digitala möten/rep och andra kreativa arbeten, t ex genom att spela in eller köp stämfiler och utveckla repertoaren (t ex via We Are Voice/Score X); uppmana körmedlemmar att prova komponera egna sånger, arra befintliga sånger, skriva texter eller skissa på idéer till sceniska tolkningar

I augusti hade vi ett möte på Suderbys och vi lovade att kalla till ett nytt möte i november. Pga de nya restriktionerna avstår vi att göra det, och återkommer när vi kan genomföra mötet. Om du har funderingar och vill diskutera så får du gärna kontakta någon av oss. Tillsammans skall vi klara detta.

Styrelsen i Gotlands Körförbund
Jens Friis-Hansen, befriisad@yahoo.se